Arbejdsområder


 

Som keramiker spænder mit arbejde vidt: Lige fra store, tunge skulpturer, mastodonter, i stentøj - til de helt lette og tynde, nærmest transperante unika, i støbt porcelæn.
Hertil kommer så min interesse for at arbejde med design. - Lige fra funktionelle stel til såkaldte serier, hvor formsproget skaber udgangspunkt for hånddekoration - og dermed unika.
Men også andre materialer, gerne kombineret med leret, eksperimenterer jeg med, af og til: Jern, stål, træ, akryl, is osv.. .
- I mange år har jeg arbejdet med kunst og arkitektur. Jeg er meget betaget og inspireret af konstruktioner, mønstre og strukturer - og har ofte haft stor glæde ved samarb. med arkitekter i.f.m.udsmykningsopgaver.
For mig er de mange års arbejde med leret, en lang, spændende og kontinuerlig proces.
- Ved stræben efter nye udtryksformer og fascinationen ved den udfordring, det er at eksperimentere med mange forskellige teknikker, åbnes der til stadighed op for nye muligheder.
Et eksempel herpå er relieffer, som jeg således kan tilpasse med former, som bliver levende, måske afrundede, som "skriften på væggen".- Og som kontrast til en mere stringent baggrund: Muren, væggen. - Et relief behøver jo ikke nødvendigvis være firkantet…

Min motivverden er omfangsrig, og min store interesse for ikonologi og symbolik har jeg med fornøjelse kunnet gøre brug af, i arbejdet med kirkeudsmykninger.
- Til egen inspiration har jeg på mit værksted mange skitser og småmodeller, og jeg har konstant serier af glasureksperimenter og talrige lerprøver.
- Arbejdet med eks. relief tager udgangspunkt i valg af tema/motiv. Fra første arbejdsdag vælger jeg et formsprog, som passer til emnet. Nogle hurtige skitser, og så en stor plade porcelænsler ud på arbejdsbordet. Her tegner og modellerer jeg i det bløde ler. Jeg vander og dækker med plastfolie, mens opbygningen står på. Undervejs skærer jeg med skarp kniv leret ud i passende stykker. Tørringen er en langsom proces; den tager ofte flere uger. Derefter afpudsning. Farve og struktur er valgt (sort, hvid, mat, blank osv.). Og så glasering. Endelig brænding (ved ca. 1300 grader)….. - Med stor spænding åbnes ovnen…
- Af og til har mine ting titler. En indgangsvinkel, ofte den jeg selv har brugt under udformningen.
Herefter er det op til den enkelte beskuer, selv at opleve…